Hoppa till huvudinnehållet

När är man egentligen ekonomiskt oberoende?

Jag och min man har ett par miljoner i lån på vårt hus. Ett par miljoner förresten, jag vet på kronan exakt hur mycket vi tagit i lån  och jag vet exakt  hur mycket pengar vi betalar in för att bo där vi bor varje månad. Sedan har vi ett aktiekapital på x hundra tusen som förhoppningsvis ska bli en miljon om 5-7 år. Av våra nära vänner tror jag att vi är en av dem som har minst möjlighet att bli skuldfria någon gång i livet avseende inkomst, men samtidigt tror jag att det är troligast att just vi  blir det. Motsägelsefullt kanske, men vi har ambitionen att skjuta upp vår ekonomiska belöning till viss del på framtiden.

För mig är frihet viktigt. Jag älskar att resa, men jag vill välja vart, och hur. Jag älskar att jobba, men jag vill aldrig behöva ha ett arbete bara för att betala räkningarna. Jag vill arbeta för att jag älskar att utveckla människor, för att jag vill bidra till samhället och jag vill göra avtryck där jag går i livet (rent metaforiskt). Därför är ekonomisk frihet en stor hjärtefråga för mig, och jag älskar att laborera med siffror:

1 miljon kronor ger, med 3% direktavkastning, 30.000 kronor. Med en vanlig depå ger det 21.000 efter skatt, tillräckligt mycket för att vår familj (två vuxna och ett barn) ska kunna resa utomlands två veckor på sommaren inkl. fickpengar om vi lever snålt.

2 miljoner kronor ger 42.000 kronor efter skatt vilket just nu skulle täcka räntekostnaderna för vårt bostadslån, dock inte  el och reparationer samt övriga räkningar

6 miljoner kronor ger 10500:- per månad, inga jättesummor, men det skulle betala de flesta räkningar.

Om jag däremot räknar på en 8% totalavkastning och dessutom i ett ISK ser det ut på följande sätt (här får ni som är vana gärna rätta mig om jag räknat fel)*:

– En miljon, (1080.000 * 0,0209)*0,3= 6771, dvs 73000 kronor efter skatt

– Två miljoner: (2160.000*0,0209)*0,3= 13543  dvs. 146457 kronor efter skatt

– 6 miljoner: 6480000*0,0209)*0,3= 40629 i skatt och därmed 439371 att sätta sprätt på varje år.

Med andra ord är skillnaderna stora, inte minst beroende på vad man räknar som passiv inkomst. I det senare exemplet krävs det att man säljer av aktierna varje år vilket inte ger skydd mot inflation (såvida man inte lyckas prestera över 8% avkastning vill säga) och vid stora börsfall kan utfallet bli långt under 8% och ibland även negativt. Att leva på avkastningen ger förstås pengarna möjlighet att fortsätta växa och avkastningen brukar inte påverkas lika mycket vid dippar i marknaden. Hur man än räknar är en miljon kronor ett bra mål, men det förändrar inte livet, först vid 5 miljoner och över tycker jag att man kan prata om riktig ekonomisk frihet, oavsett hur man räknar och trots att pengarna då täcker ett rent basbehov beträffande utgifter. Är man två yrkesarbetande krävs förmodligen det dubbla.

När är man klar?

Att vara en högpresterande person som investerar för att få ekonomisk frihet senare i livet tycker jag är bra. Men det finns också en risk som alla målinriktade människor någon gång ställs inför: när är det dags att trappa ner och njuta av segern? Risken är förstås att man bestämmer sig för 5, 8, 10 miljoner eller mer, men att man, när man väl nått dit inte kan fira framgången på det sättet som man drömt om när det fortfarande bara var en dröm. Det är alltid något nytt mål som väntar runt kröken, alltid lite mer frihet som hägrar i fjärran. När det gäller pengar tror jag att det är extra farligt: det går inte att ha för mycket och det går alltid att hitta anledningar till att nå lite längre.

Som jag ser det finns det två alternativ för att inte hamna i den eviga penga-jakten:

– Med risk för att låta som en taskig reklam för ett stort rederi: låt resan vara målet.  men då är det goda investeringar och hög avkastning som ger glädje och  inte livet som mycket pengar kan ge . Exempel på passionerade människor som fortfarande lever ett sparsamt och enkelt liv är Warren Buffet och Aktiestinsen.

– Bestäm vad du vill ha och vad det ska ge. När du når dit, se till att fira framgången genom att göra förändringen du drömde om en gång i tiden. Om du ville ha mer tid att segla, se till att du verkligen tar dig mer tid till odla det intresset när du nått i mål, trots att båten kanske inte är så stor som du skulle önska, tiden inte helt rätt och klimatet inte optimalt.

Själv är jag alltid på väg någonstans. Det är en fördel på många sätt, jag utvecklas ständigt och jag ger sällan eller aldrig upp. Men det är också en sjukdom, som tar sig uttrycket att det är svårt att vara i nuet och som gör att när andra firar framgångar så är jag redan på väg mot nästa mål. Det är något jag fått öva mig i, inte bara som chef utan framförallt som coach. Det kan vara en hårfin gräns att behålla drivet och samtidigt leva här och nu och vara glad för mina ekonomiska framgångar.

Mina ekonomiska mål ser ut så här: En miljon kronor, då ska jag halvera mina investerade pengar och lägga den andra halvan på en liten lägenhet i södra Europa. Vid fem miljoner kronor vill jag kunna förlänga min semester varje år med tre veckor.

När anser du dig vara ekonomiskt fri? Vad ska du göra när du når dit? Diskutera nedan eller följ mig på Twitter! 

* baserat på stadslåneränta 2,09%

Vi vill bara påminna om att börsen ger och tar. Även om sparande i aktier och fonder gett historiskt god avkastning över tid finns inga garantier för framtida avkastning.

Det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du investerat.

Är du inte Nordnetkund? Kom igång med ditt sparande här!

I kommentarsfältet nedan kan du som läsare kommentera innehållet i detta blogginlägg och ta del av andra läsares kommentarer. Kommentarsinnehåll representerar således inte Nordnets åsikt. Nordnet granskar inte kommentarer innan de publiceras, men vi kommer att ta bort olämpliga kommentarer för det fall sådana förekommer. Vill du veta mer om hur Nordnet behandlar dina personuppgifter, klicka här.

Subscribe
Notifiera mig om
guest
25 Kommentarer
Nyast
Äldst Mest gillade
"Inline" feedbacks
Se alla kommentarer
Anonym
Anonym
2014-11-23 23:15

Vårt mål är 10 miljoner, för att vi åminstone teoretiskt skulle kunna leva ganska bra enbart på avkastningen. Men det kan vara lite jobbigt att sikta på slutmålet när det är så stort och långt borta. Jag brukar då trösta mig med att vi kan få det väldigt mycket bättre bara genom att nå halvvägs. Att som du nämner kunna ta både vinter- och sommarsemester, till exempel. En annan sak jag brukar se fram emot är att, även om man bara kommer nära att bli ekonomiskt oberoende och ändå måste jobba litegrann så blir intjäningen så mycket mer effektiv. Om… Läs mer »

Anonym
Anonym
2014-09-26 11:53
Anonym
Anonym
2014-08-09 11:03

Intressanta tankar och insikter. Jag tror att det är mycket individuellt när man anser sig rik och fri när det gäller pengar. Man kan vara rik och fri utan pengar också men ser men till det materialla är det ju alltid bra med en kassa. Själv är jag 50 år och kanske är lite konservativ men även med ett eget netto idag på +6MSEK (2.8MSEK cash/aktier + obelånad BRF 3.5MSEK + pensionförsäkringar på idag 4MSEK, majoritet i fonder) känner jag mig osäker på när jag skall känna mig fri och något oberoende. Riskerna är ju höga – bostadspriserna är skyhöga,… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-08-13 23:12

Jag håller med dig R även om din situation ser avsevärt bättre ut än min. Jag kan förstå att mer pengar ger större osäkerhet fastän det kanske borde vara tvärtom. Jag funderar på om det går att avhjälpa med diversifiering mellan olika tillgångs-slag? Det kanske blir ett eget inlägg framöver 🙂

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2017-08-02 21:10

Real L

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2017-08-02 21:16

Uppdatering sedan något år… tagit lite mer risk och flyttat runt påsen lite.
Nu sommarstuga 2.5MSEK, BRF 2.5MSEK + 4.5MSEK i aktier. +7MSEK i tjänstepensionsportföljen. Börjar kännas okej så kanske kan fundera på att lugna ner mig om situationen.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2019-05-03 11:22

Året uppdatering: nu är man 54 – lite försiktigt uppåt men unnat mig lite personliga avbränningar under senaste året.
Fastigheter som tidigare, värderar dem till inköpspris: 5MSEK obelånat
Aktier/cash;: 5.8MSEK (95% i breda fonder/gubbaktier, resten cash)
Tjänstepension: +10 MSEK
Börjar kännas bra…

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2019-09-10 00:30

Riktigt bra jobbat! Alltid inspirerande att läsa dessa inlägg 😀

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2020-09-08 09:48

Årets uppdatering 2020, nu fyllda 55: Corona har satt sina spår i portföljen men hälsan är fortfarande väl. Sparandet på 0 men samtidigt skuldfri; inget nytt undanstoppat under året utan portföljen oförändrad.
Lättat av lite på boenden, nu en fastighet kvar, obelånad 2.4 MSEK inköpspris, marknadspris +20%??

Aktie/fondportfölj/cash: 8 MSEK
Fastighet: 2.4 MSEK
Tjänstepension: 11.3 MSEK
(räknar inte med allmän pension och PPM här- det blir som det blir ändå).

/R

Helene
Helene
Svara till  Anonym
2024-02-26 22:36

Hej R! Nyfiken: hur lyckades du få din tjänstepension att öka från 4 till 11 miljoner på bara 6 år? Hade du hög lön och stora avsättningar eller var det genom placeringar?

Hur det det ut idag?

Anonym
Anonym
2014-08-01 22:40

Ca 25 ggr mitt årsbehov. 379 300 var BNP/capita 2013.
25 ggr det är 9 500 000 kr. En rejäl slant för de flesta. En inte orimlig siffra är annars en miljon dollar.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-08-13 23:13

Håller med dig Uffe, mellan 5-10 miljoner är ett bra tal. Just nu iallafall, vi får se vad inflationen gjort när jag når dit. tack för att du kommenterar!

Anonym
Anonym
2014-07-08 15:48

Kort sagt är man det väl när din utdelning når nivån av en riktig inkomst, eller bättre räntepapper. Allt över det gör dig ju inte mer fri, men det höjer din standard, så dvs 10-15msek.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 20:16

Ja, ska man klara sig på utdelningen krävs det nog de summorna. Men mindre kan ju trots det skapa frihet att ta ut svängarna utan att vara orolig för att stå på bar backe.

Anonym
Anonym
2014-07-07 17:20

Jag håller med dig om att det är viktigt att se resan som en stor del av målet. Allt för många bloggare som strävar efter att bli ekonomiskt oberoende tycks leva otroligt snålt för att så snabbt som möjligt nå sitt mål, även om det kanske ligger 10-20 eller ibland 30 år fram i tiden. Jag tycker det är synd eftersom man riskerar att missa så mycket roligt på vägen mot målet. Och när målet väl är nått kanske livet ser helt annorlunda ut. Det finns ingen garanti för vi kommer kunna flyga kors och tvärs över jorden för en… Läs mer »

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 18:59

Mycket Bra skrivet. Samtidigt är det befriande, på tal om frihet, att inte falla för konsumtionens klor och inte känna behovet/kravet att köpa. “Jag kan köpa men jag VÄLJER att avstå.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 20:18

Jag håller med dig Fru minimalist, Simon har rätt, du skriver väldigt bra och spot on som vanligt!

Anonym
Anonym
2014-07-07 16:47

Tack för bra inlägg Angelica!

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 20:19

Stort tack för fin feedback!

Anonym
Anonym
2014-07-07 16:02

Hej Angelica,

Tack för riktigt bra inlägg. När du säger 1 miljon som mål, syftar du till 1 miljon i rent sparkapital eller räknar du skillnaden mellan tillgångar och skulder?

Om du räknar skillnaden, hur värderar du isåfall tillgångar såsom boende, bil mm?

/Jonatan

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 17:36

Min åsikt är att ditt boende inte är någon tillgång, man måste ju bo någonstans så sälja är ju svårt och mitt boende genererar inte någon inkomst så det är ingen tillgång.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 20:18

Håller med dig Erik. Jag skrev ett inlägg om det för ett tag sedan, men många håller inte med oss.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-09 06:26

Hej
Det jag syftade på är att om man satsar på amortering istället/i kombination med börsen räknas inte dessa som sparande då utan endast det utöver amortering? Annars bör man ju räkna med skillnaden mellan värde och skulder som eget kapital?
/Jonatan

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-08-13 23:15

Ja, visst är det så Jonatan. Jag är kluven där, tänker att pengar i boende och på bankkonto faktiskt inte genererar tillgångar förrän man säljer bostaden eller plockar ut pengarna. Aktier eller andra passiva inkomster genererar pengar varje år i form av utdelning. Det är inte helt lätt att definiera.

Anonym
Anonym
Svara till  Anonym
2014-07-08 20:24

Tack Jonatan! I det här fallet räknar jag en miljon på börsen, trots lån på huset. Jag tycker det är “okej” att ha lån på hus, det är lönsamt att investera pengarna istället om man inte är överbelånad. Försöker att aldrig ha konsumtionslån på bil och liknande utan handla kontant eller med väldigt kort avbetalningstid (mindre än ett år). Samtidigt skulle det ge oss mycket pengar över varje månad att vara lån-fria.

© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm